کارکرد آموزشی فرهنگی مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

از دیگر کارکردهای مسجد در صدر اسلام استفاده های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی است. دینی که با امر به خواندن و آموزش و قلم و مبارزه با جهل و نادانی آغاز می شود نیازمند مرکزی برای آموزش و فرهنگ سازی است و در آن زمان بهترین جایگاه برای نیل به این هدف مسجد بوده است. پیامبر و یارانش از مسجد برای آموزش و تبلیغ و ترویج دین اسلام و آموزه های دینی بهره می گرفتند. از شهید ثانی در منیت المرید نقل شده است که روزی پیامبر اکرم علیه السلام در مسجد با دو گروه از مومنان مواجه شدند. گروهی به مباحثه علمی و معارف اسلامی مشغول بودند و گروهی به دعا و نیایش. حضرت فرمدند هر دو گروه در مسیر خیر و صلاح هستند یک گروه خدا را میواند و گروه دیگربه آموزش علم و آگاهی می پردازد،گروه دوم از فضیلت بیشتری برخوردار است چرا که من برای تعلیم فرستاده شده ام و در میان گروه علمی نشستند. (رستگاری، ص5)

عبدالله بن عباس یکی از اصحاب پیامبر بود که در صحن خانه کعبه می نشست و به مردم تفسیر آیات قرآن و حلال و حرام را آموزش می داد. از مشهورترین تابعین "ربیعه المرای" بود که در مسجد نبوی در مدینه جلسه بحث علمی داشت. از دیگر مساجدی که مهد علم آموزی بود می توان به مسجد کوفه، مسجد فسطاط، مسجدجامع دمشق و مسجد جامع منصور در بغداد اشاره کرد (داوود الهامی صص 8-3).
در راستای امور فرهنگی وتبلیغی و اطلاع رسانی، اثر کتابخانه ها درمساجد قبل از انقلاب بسیار مهم است و این اهمیت را میتوان از فتوای صریح امام خمینی (ره) در 20/11/54 در خصوص اجازه مصرف یک سوم از سهم امام برای خرید کتاب وانتشار کتابهای اسلامی به روشنی دریافت (شریف پور، ص 128).
در دوران انقلاب از جمله کارکردهای تبلیغی مساجد، تکثیر و توزیع اعلامیه ها و نوارهای انقلابی در میان افراد جامعه بود. مساجد در امتداد فعالیت های فرهنگی خویش واشاعه فرهنگ دینی اعم از آموزش احکام و اصول اعتقادی بهترین و رساترین ندای تبلیغی دین مبین اسلام بودند. چراکه رسانه های ارتباط جمعی آن دوران از رادیو تلویزیون تا نشریات همگی در خدمت اهداف اسلام زدایی و اسلام ستیزی رژیم حاکم بودند.
یکی ازمهم ترین پایگاههای فرهنگی سیاسی و تبلیغی در زمان انقلاب مسجد و حسینیه ارشاد تهران بود که منسجم ترین فعالیتها را در این زمینه بر عهده داشت.

کارکردهای آموزشی و فرهنگی مساجد در زمان حال نیز تداوم دارد. کانونهای فرهنگی و بسیج مساجد از فعالترین بخشها هستند که عهده دار برگزاری کلاسهای آموزشی و مسابقات مختلف در زمینه علوم قرآنی مثل قرائت وتفسیر و آموزش احکام و سایر موضوعات درسی و هم چنین  رشته های ورزشی و رزمی متناسب با قشر جوان و نوجوان می باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 153
بازدید کل : 3762
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1